onsdag 27 maj 2015

 

Robin rapporterar!

 

Rock n´roll!


Denna tiden på året kollas vädret frenetiskt efter finväder och värme och på onsdagen skulle det spricka upp så jag och Janne gjorde slag i saken och stack illa kvickt mot Mörtsjön och årets första karp-pass!

Väl framme (Janne var först såklart) och alla grejer på plats i sjöns norra del så singlar vi slant om hetaste fläcken. Första gången hamnar kronan på högkant(!) Andra gången på min sida och fiskeplatserna är avgjorda.

Framåt kvällen när vi mäskat och fått ut betena för natten slår vi oss ned, äter burkmat och njuter av årets sängongsstart med ett par kalla medans den där friheten tar över verkligheten och vi njuter som fan.

 
Mörkret faller och bingen kallar..
 
01.20 Har ett drop-napp på mittenspöt men ingen där när jag känner på linan, jag låter det ligga kvar då jag inte vill störa platsen.
05.20 River det iväg ordentligt och jag springer barfota ut och greppar vänsterspöt, det gungar tungt och härligt!
 
Fisken drar längst in i viken så jag och Janne tar båten och följer efter. Väl inne bland allt bråte ser vi en karp bryter ytan och jag slänger ur mig att det är nog en femma, tills vi kommer i närkontakt med fisken och i kör utbrister OJ!
 
Janne sveper snart in fisken i håven lika snyggt som vanligt och FACC´s första karp för året är landad (kramkalas på det!)
Den är stor, den har röd buk, en böld på sidan och är blind på ena ögat vilket bara kan betyda en sak, jag har fått Musse för tredje gången!

Vi säckar fisken för att förbereda fotosession, direkt efter tittar Janne på mitt mittenspö och säger -fan vad böjt ditt spö är!?
Jag lyfter för att se efter och hoppsan jag har fisk igen!
 
Wohoo dubblé!

Tur att vi har två av allt med oss och efter en smidig fotosession, vägning och release är jag en lycklig man!

Musse tyngde vågen till 15.92 kg
Den mindre spegelkarpen vägde 9,4kg



 


 

 

 

Efter den dundermorgonen tyckte vi att nu jääälar är det igång!
Vi satt två dygn till och hade det jävligt bra men Janne en av mina största förebilder här i livet blev tyvärr utan fisk denna gång.

På´t igen bah!

ÖH!
/Robin
 
FAT ADMIRERERS CARP CLUB

Inga kommentarer: