måndag 30 maj 2011

Ett minne för livet

Janne berättar om ett grymt fiskepass som han och Robin nyss genomförde:

Ett minne för livet...

Våren kom och det skulle fiskas karp som aldrig förr!

Isarna gick och rapporterna började rinna in om karpdöd i vårat län... En stor klump i magen fick jag. När det blev ett faktum att fisken i kärringsjön hade dött så kändes det som om man kanske skulle lägga ner det här med karpfiske.
Men så småningom tog jag mig samman (Men det känns bittert fortfarande

Jag gjorde iaf mitt första pass den 20 april och ett andra den 5 maj.

Men utan resultat!

Kändes inget bra då och tankarna malde om på om karpdöden..

Men.. Min käre systerson Robin var kraftigt karpsugen så efter en del funderande så föll valet på Skantzsjön.

Har tidigare lagt 9 dygn vid sjön tidigare säsong med resultatet en tappad karp! Så mina förhoppningar var inte särskilt stora.

Men efter en kall period så hade det lovats finväder så vi bestämde oss för att ge det en chans.

Kl 09.00 fredagen den 20 maj så intog jag och robin Hallstahammar.

Efter inhandlande av fiskekort, mat, dryck och dylikt så tog vi ett varv runt sjön för att checka läget!

Har fiskat i stort sätt på alla svim utom ett. Har velat sitta där men dom jag har fiskat med har inte varit så sugna på det.

Kladdigt, snårigt och lerigt har det varit..

Men vilken överraskning vi fick när vi kom ner till svimmet!

Personerna som sköter sjön har gjort ett magnifikt jobb på platsen. stockar har lagts ut det har fyllts upp med grus!

En kunglig plats att sitta på som såg ut som taget från de utlänska karpfilmer man sett!

En STOR eloge till alla inblandade. Kanonjobb!

Efter en mycket noga check av området bla. lodning mm så började vi att fiska kl 18.00 på kvällen.

19.35 fick Robin första fisken, en braxen hade fallit för hans 20mm boilie (det klev på 7 slemhögar till under passet).

Strax efter 21.30 så blev det dax att gå in i bivvyn för att sätta på sig lite mer kläder.

Hinner knappt ut igen förens mitt mitten spö ger ifrån sig dom där härliga tonerna.

Lyfter snabbt spöt och ett massivt plask följt av en 10meter rusning i sidled blev svaret!

-FISK! skriker jag till robin, -Och rätt sort med!

Efter många turer in och ut ur näckrosorna så kan Robin håva en vacker spegel på 10,6kg fördelat på 89cm.

Å jag är väääldigt glad! Det visar sig vara en av dom mest fångade individerna i sjön.

Min första för säsongen och min första på hemmarullat!

Första för säsongen

Natten som följer blir det inte mycket sova, braxnar och gäddor(blev 2 st) stör sömnen.

01.58 går larmet igång igen.. piip-piip,sakta med säkert 2 sekunders mellan rum tickar linan ut.

Jag förbereder mig för att återigen gå ut och kroka av en braxen.

Men när jag lyfter på spöt så känns det annorlunda, lite tyngre och makligt följer fisken med. Kan det vara en braxen som går å släpar på någon lina, eller annan bråte?

Kan ju inte väcka Robin för en braxen!

Utan något större motstånd dyker fisken upp i lampskenet!

Men vad faa... KARP!! den stannar framför mig och liksom väntar att jag skall håva den! så jag gör som han vill!

Väl i håven så häpnar jag! vilken tjockis och hög och bred!

Händerna börjar darra och när jag skall ta bort håven ifrån spridarblocket så lyckas jag ha av ena håv-armen!

Jaja, jag rullar ner håvgarnet tätt intill fisken och lyfter upp den på mattan.. VILKEN FISK!

Väcker Robin som kommer sömndrucken och undrar vad som är i görningen!

Längd på endast 80cm men tynger ned vågen till hyfsade 13,62kg!

Nytt PB och på hemmarullat igen! Denna gång är det gullegrisen "fransyskan" som inte kunde motstå mitt bete..

FET LÄDER OCH NYTT PB!

Vid tio tiden på morgonen så vevade vi upp spöna och åkte upp till metebolaget och lika trevliga John B Eriksson

för att inhandla en ny håv mm..

Väl tillbaka så lägger vi ut två spön var samma som braxen har terroriserat under natten! (det skulle visa sig vara helt rätt drag!)

Där emellan hade vi även tagit ett varv till runt sjön och njutit av det vackra vädret!

Strax efter kl 19.00 lägger vi om betena igen och kl.20.00 få robin en sutare på 2,32kg som tog en snowman pineapple/banana nut crunch.

Lite trötta efter allt som hänt kryper vi till kojs och natten gör sitt intrång..

02.20 vaknar jag till att någon skriker: -Janne!!

Tänker att det är konstigt att någon skriker mitt namn sådär mitt i natten? Innan jag fattar att det är Robin..

Snabbt ut ur tältet sätter jag fart mot hans spön. -Det är redan klart,får jag höra!

Fram med vågsäck, kamera, mm för att väga in ytterligare en karp! Denna gång en rund fjällis på 5,52kg och 69cm..

Den föll för ett av mina favoritbeten,Octopuss blackpepper 20mm..

Nu hade vi fått fisk båda två! sanslöst kul och vi står och njuter av läget en stund innan sängen hägrar igen!

5,52kg

Strax före sju, morgonen därpå så får jag ett run som tvärtystnar när jag kommer ut ur bivvyn.

Tittar ut mot spötoppen och upptäcker att linan är så spänd att mitt backlead hänger i luften!

lyfter spöt men får endast tillbaka en tom krok! passar på att skjuta ut mer boilies innan jag lägger ut spöt och försöker sova en stund till..

men det går ej för att morgonen är för vacker. Tänker: så här bra skall man ha det när man har det som sämst!

Framåt 11-tiden börjar vi ta ner våra bivvys och allt annat utom spöna. Vi tar en kaffepaus på i mitt swim och njuter lite till!

11.40 piper det till i mitt mittenspö igen! och linan reser sig precis som i morse!

Men denna gång är jag snabbt där och lyfter på spöt och lyckas att kroka fisken..

Det är bra trycka i denna fisk och helt plötslig ändrar den riktning och går rakt in bland näckrosorna och går fast.

Får på mig ett par foppatofflor, tar med mig håven och ger mig ut i vattnet. Allt slutar väl och jag kan snart konstatera att min livs första fjällis ligger i håven! Vikt: 5,82kg. bete: jorå hemmarullat igen!

Min första fjällis! Och klubb t-shirten sitter såklart på.

Och nu börjar det att hända grejjor! det börjar rycka och pipa i grejjorna om vartannat!

Robin går fast med en fisk som släpper och jag missar ett dropback. bla.

Men vi måste ju bege oss hem, vi vanliga arbetare.. Vi bestämmer oss att sitta kvar till 13.30.

Och nu vågar vi inte lämna spöna en sekund utan sitter koncentrerade bakom hela tiden!

13.25 ryker det iväg hos Robin!

Kanadagäss i området flyr åt alla håll och från Robin hörs bara –OJOJOJOJ!

Är snabbt där och konstaterar att en tung och stark fisk har tagit hans bete.Fisken går sick-sack fram och tillbaka så det sjunger i spöt..

-Den här måste bara vara stor konstaterar Robin!

När den börjar styra in mot näckrosorna så säger jag -Nä du Robin, jag kliver ut i vattnet med håven..

Jag får gå ut en ca 10-15 meter innan jag får syn på den. Att stå där i vattnet och få se fisken dyka upp ur näckrosorna var mäktigt!!

En grov och kraftig spegel bryter vatten ytan och glider in över håvbygel'n

VILKEN FISK! (igen) Robin kokar av lycka när jag kommer in med den..

Väl på mattan dyker det upp två killar som snart konstaterar att det är "Bigge" som

Robin fångat Men vad väger den??

88cm rullar måttbandet ut och efter en hel del stånkande så stannar vågen på 14,0kg!!

Glädjen är enorm!! Nytt PB för Robin med! Och jag är världens stoltaste morbror!

Efter fotografering hjälps vi åt att återutsätta den i sin rätta miljö..

Vi är helt överens att bland det bästa med karpfisket är när en magnifik karp som denna lämnar våra armar och sakta försvinner ut i vattnet!

En mäktig syn.Vilket avslut! 5 karpar och 2 av dem platsar på sjöns topp 5 lista!

Nytt PB!

Strålande fiske och väder. Trevligt bemötande hos dem vi träffade vid sjön och återigen:

Ni har verkligen gjort ett toppenjobb med svimmen!

Till slut vill jag bara uppmana folk som vistas vid sjön att sköta sig, dvs plock med ert skräp därifrån (Fick ta med oss en hel del som vi inte hade tagit dit!)

Vare sig du fiskar går ut med hunden eller bara njuter av tillvaron vid sjön..

Det är inte långt till papperskorgarna!

Grabbarna har lagt ner massor med jobb på tex svimmen vi satt på..

Det är brist på respekt både emot dem och även emot boende i området att inte sköta sig..

Nu vet jag att oftast är det inte dom seriösa som missköter sig.

Men med ett sunt förnuft och information så borde alla trivas vid denna sjö!

Kanske ni får som vi efter denna helg, ETT MINNE FÖR LIVET!!

Tusen tack och på återseende.