lördag 11 juni 2011

Projekt 1

F.A.C.C. levererar!

Jag och Adde fiskade efter 2 ganska rejäla mäskningar och förhoppningar hade vi allt.
Vi smackar upp shelter och övrigt man behöver för att sova ute 2 nätter och sedan lägger vi ut beten med hjälp av båten då vi fiskar ganska långt ut.

Vi sitter och snackar skit och går och lägger oss ganska tidigt. Jag hade lite svårt att somna efter att ha druckit för mycket kaffe (ovanligt!!?) så jag ligger vaken och glor ut över sjön men Adde snarkar gott i sin säng. Vid midnatt så är jag på väg att somna men får hjärtat i halsgropen då mitt ena larm börjar skrika!
Kastar mig till spöt och pressar en riktigt tung fisk som bara står och stångar och inte alls vill följa med in. Sedan blir det några nervösa rusningar men fighten slutar lyckligt för mig då Adde håvar vad som visar sig vara en fet och vacker spegel.
Snabbt upp på mattan, ut med kroken ,en Korda kaptor widegape som satt klockrent men nästan hade rätat sig, Det var nog riktigt nära!.. en snabb vägning visar att karpen slår mitt gamla personbästa med över kilot!

2.15kg väger skönheten som säckas en bit ut i sjön för att kunna fotograferas i dagsljus i det trånga swimmet.
Adde går och lägger sig igen men jag är uppjagad och jävlig så jag dricker en folköl och en mugg kaffe för att sedan lägga mig på sängen och få någon timmes sömn.
Resten av natten flyter lugnt förbi och vi går upp tidigt för att ta bilderna på nya mitt nya pb och kontrollväga henne(?!) och konstaterar att vikten är den samma som under natten.
Betet som gjorde tricket var en av de boilies vi rullade till denna satsning 18mm i storlek.


Classe med sitt nya pb
Vackert tvåtonad!


Efter att ha sett karpen simma hem till sitt rätta element så lägger vi om betena och hoppas att någon karp skall vilja äta i dagsljus med.

Under dagen ser vi en eller flera karpar visa sig över mäskplatsen och förhoppningarna och spänningen stiger och stiger. Bara braxnar och en sarv nappar däremot under dagen och majoriteten av dessa landade Adde.
Till kvällen så läggs nya beten ut igen och vi mäskar på en hel del boilies igen..
Sängen kallar och sömnen är skön efter en varm dag vid sjön.

Mitt i natten så vaknar jag av att en karp plockat upp ett av mina beten och larmet skriker våldsamt.
Jag höjer spöt och nu börjar en minut av kaos! Fi fiskar med captive-backleads för att slippa linorna när vi går ut och in med båt osv men dessa jävla uppfinningar kan tydligen skapa problem så det räcker, jag drillar en ursinnig karp medan Adde får trassla ut ett jävla bakbly som hänger över min lina. Jag var övertygad om att karpen skulle släppa men Adde reder ut situationen och jag kan drilla hem och håva ytterligare en fet spegel!
”YEEES!”
Vägning och sedan ner i säcken för att invänta dagsljus.

Inget mer händer innan gryningen och vi börjar morgonen med fotosession och vägningen av nattens fining som vägs till 11.27kg. med andra ord är även denna fisk större än mitt gamla pb! -”Vilket jävla pass”.


Vacker fisk med stora fjäll och en röd fet buk.


Även denna fisk hade plockat upp en av de hemrullade 18mm boilies vi fiskade med. Denna toppad med en 16mm redfish pop-up (ifrån dynamite...).
Under själva fisket mäskade vi med "ett par tre" kilo av de hemrullade betet och även en laddning med groundbait bollar bombades ut över platsen.


Adde kammade däremot noll denna gång eller förresten så vann han på flest arter! En Sarv, flera braxen, en sutare och en död mört lyckades han lirka upp!

Påt igen ba!

// Classe
Fat Admirerers Carp Club

Inga kommentarer: