söndag 2 oktober 2011

Höstkarp!

Efter nollningen i SCC så kändes det helt rätt att gå tillbaka till ett vatten som man iaf har lite erfarenhet av!
Det var lovat en finvädershelg och vindarna hade legat på ifrån väst så planen var klar!

Torsdag eftermiddag satt jag i bilen och bara kände att det var skönt att komma ut till karpvattnet igen.
Väl framme så visade det sig att hela sjön låg tom på karpfiskare!

Vid 18-tiden på kvällen hade jag fått ut prylarna. Sheltret var uppe och mäskat och klart...
Mäskade med totalt 1kg 20mm SL
boilies + en del kikärtor och kidney-bönor..
krokbetena var SL av olika varianter: ett singel bottenbete och 2 st snowmans.

kl19 ger sig högerlarmet iväg men tystnar snart..hmmm..?..

Det är snart mörkt och efter ett par kalla är det skönt att krypa ned i sovsäcken,och njuta av den vackra kvällen!
Det blåser friskt hela natten och det känns som det regnar,men det är endast barr/löv som ramlar ner från skyn..
Då och då hör jag rullningar i sjön trots blåsten!


Vaknar upp vid 7-tiden nästa morgon och är något förvånad att inget har hänt.
Fortsatt fantastiska förutsättningar, lite mulet på morgonkvisten men
en härlig klar höstmorgon ändå!
Efter ett par koppar kaffe så är det tvunget att göra ett toalett besök..
Har just grävt igen gropen och står med byxorna halvt uppdragna DÅ DET HÄNDER!!
pip,piip,pip,piiip,piiip!!!
Spaden åker till väder's och jag flyger fram mot spöt samtidigt som
jag försöker få ihop brallorna.
Väl framme ser jag att det är högerspöt som står och gungar i en härlig båge..
Lyfter spöt och en tung fisk känner jag har knallat iväg söder ut med min rigg,bestående av en sl bottenbete med en sl-popup,gul ovanpå!
Fisken har simmat in i diverse näckrosor,så jag lättar lite på pressen,då lämnar den näckrosorna och flyr rätt ut i sjön!!
Rrrrrrrrrrr morrar det fint ifrån rullen och jag får en chans att njuta för därute finns det ju inga näckrosor eller andra snags..
Den tar säkert 20m lina innan han vänder in mot mig och den känns tuuuung!
Naturligtvis går den nu in mot det andra spöt
Precis utanför näckrosorna så får jag se en skaplig stjärtfena vispa till i ytan innan den går rätt in i "rosorna" och TVÄRSTOPP!!
Står och funderar ett slag hur jag skall lösa detta. Lägger ner spöt i larmet och klykan och frikopplar rullen och under tiden får jag snabbt upp det andra spöt!
När jag lyfter spöt så har karpen gått runt ett knippe näckrosor och är på väg rätt emot mig.

Så kommer den framför fötterna och jag ser nu hela fisken, ojojoj en bred spegel vänder framför mig och simmar snällt tillbaka runt och så är den fri igen från näckrosorna..
Puh! men nu går han in där den nappade... Får in den så att den är en och en halv meter ifrån mig där går den runt ett par näckrosor igen!!
Den blir stående under ytan och jag sätter mig ner på knä och sträcker ut håven och den glider i såååå fint.
Drar sakta i håven och plötsligt ger näckrosorna vika..YEAH DEN ÄR MIN!!

Rullar ihop håven tätt intill karpen och så upp på mattan. Wow vilken fisk! Men nudå??
Kommer på att jag kan prova att ringa David som brukar jobba i närheten. UPPTAGET, fan!
Sätter luren på åter uppringning medans jag tar ut den läskiga kroken och synar fisken som är imponerande..
Vilka färger, vilken rygg och mage har den med. Men vilken kan det vara??

Säckar fisken direkt men sitter och håller i säcken.
Snart märker jag att David är kontakt bar och det visar sig att han är i närheten och han skall komma och hjälpa till med vägning och foto!
Sitter och håller koll på den säckade skönheten och ringer Classe för att berätta, vet inte riktigt vad jag säger... men ett tu tre så står David bakom mig!

Efter lite resonemang så kommer vi fram till att det är "ETTAN" som jag fångat...
Och efter mängder med vatten och bilder så väger vi henne... 15,0 kg!!! Oj kan detta var möjligt!
Vi mäter henne till 93cm och väger henne igen, Jodå 15kg prick är det.
Nytt person bästa och jag känner mig som jag är sju meter lång och kan lyfta 3 elefanter på raka armar MINST!
Måste vara toppvikt hittills på denna skönhet!


Otroligt vacker karp och nytt PB!

För att inte bli för långdragen: Det händer inte så mycket mera under detta pass men jag
hör och ser en hel del rullningar och njuter av ett fantastiskt höstväder.

En lycklig karl firar traditionsenligt genom att blossa cigarr!


När livet är som bäst!

//
Janne
Fat Admirerers Carp Club

Inga kommentarer: