tisdag 26 juni 2012



Midsommar



Vi firade traditionsenligt midsommar tillsammans bakom spöna.
Janne var först på plats då han anlände på onsdagen.  Adde var nästa man att ansluta och han kom ner på torsdagen runt lunch. Adde har dock fortsatt semester ifrån sina karpspön men han är snart tillbaka!
Strax efter att Adde kommit så drar Det iväg på ett av Jannes spön! Janne vinner fighten och de kan snart väga in en av ”sjöns nya” (senaste isättningen var runt 2008-2009?!)
4.86kg


4.86kg väger den lille skönheten in på. Skön start på helgen!
Torsdag kväll skramlar Classe in också.
Fredag morgon runt halv 8 väcks Janne av ett av sina larm och han står strax med en sutare i håven då hör han mitt larm skrika och snart står även jag med en fin sutare i håven. Vi tar några foton och jag väger min sutare till 3060g nytt pers med andra ord! Jävligt kul bonusfisk när de är i den storleken!
Sedan är de frukost som gäller men strax efter 9 rycket så ger mitt ena larm ifrån sig ett par tjut och när vi vänder blicken dit så ser vi att spöt böjer sig fint, snabbt framme och nu jävlar kändes det att det var rätt sort i andra änden av linan. Fisken var ganska snäll och ställde inte till det allt för mycket ibland de bitvis täta näckrosorna, men den kändes tung!

Snart håvar Janne snyggt och jag skriker rätt ut när jag ser att det är ett nytt PB på fjällkarp som håvats! Jag har haft så många blankpass i denna sjö att jag nästan tappat räkningen så denna fisk var jäkligt efterlängtad!

10.42kg väger vi den till, nytt PB och nytt klubbrekord. Midsommarafton såg nu verkligen ut att bli en minnesvärd dag!
10.42kg


Personbästa betyder bad (det är sen gammalt) så de var bara att blöta ner sig!

20mm SL wafter ifrån SBM toppad med en plast maggot apterad under en gardner mugga krok i stl 6 gjorde tricket.
Strax efter att fjällisen simmat tillbaka till sitt rätta element så anländer Robin. Nu var vi fulltaliga och kunde strax börja duka upp sill lunchen!



Det åts sill med alla tillbehör och Janne framförde en av världens längsta snapsvisor!
Senare under eftermiddagen så står vi brevid mina spön och snackar och får syn på att linan till ena spöt börjar sträcka sig, innan mitt delkim reagerat så har jag greppat spöt. Denna fisk bråkade omkring så jag och Janne klev i båten och sedan säkert drilla och håva en mindre karp bland näckrosorna..
Ytterligare en av ”de nya fjällisarna” de äter bra och har fin form!  4.26kg väger denna och nu hade jag äntligen lyckats att landa 2 fisk på en dag i denna pöl.
Vi passade på att ta en gruppbild.
4.26kg


Även denna karp tog en 20mm SL wafter , liksom den tidigare apterad under en en gardner mugga krok.

Resten av midsommaraftonen spenderas på skitsnack, garv och grillning till middagen även en och annan öl gled väl ner.  Resten av helgen då? Jo ett gäng sutare behagade att nappa på våra beten.
Classe och Robin packade ihop och åkte hem på lördagen men Janne och Adde skulle köra vidare till söndagen.
På söndagen drog Janne nytt PB på sutare då han lirkade upp en hona på 2920g!


Nu tog även Adde en sutare då han lånat Jannes feederspö som han fiskade bottenmete med fakemajs.

De beslutade på söndagen att fiska ytterligare en natt men det gav ingen mer karpkontakt.
Så nu har vi ännu en gång kört midsommarfiske hela ligan. En jäkligt trevlig tradition!

All for now!
Classe
FAT ADMIRERERS CARP CLUB

Inga kommentarer: