lördag 11 augusti 2012

Janne rapporterar:

Sista delen av semestern, Långpass och dra en larre i bäcken


Den 23/7 (tredje semesterveckan) så intog jag Mörtsjön efter uppgifter att David hade fångat en 7-kilos spegel samma morgon.
Spöna var på plats kl 13.00 och Redan kl 16.30 så ljuder larmet på mittenspöt! Ett stort plask på mäskplatsen avslöjar att det är rätt sort som fallit för mitt bottenbete (En singel sl 20mm).
Först gick karpen som jag ville men sedan kom den på att den skulle jävlas lite med mig! Den gick rätt in i det inre spöt och fastnade så det var bara att kliva i båten.., I stundens hetta så tänkte jag inte på jag det tredje spöt och vips så hade jag hela propellern full av lina! Klant!!



Där satt jag fast med en bråkig karp i ändan av linan efter en del stångande så gav den dock med sig och in över håven gled en välmatad spegel. En spegelkarp vid namn "linjära tian" (som jag haft äran att fånga vid tidigare tillfälle med)

89cm och 13,57kg vägde hon nu och i väldigt bra skick. Mycket trevligt!
Med hjälp utav David så gick vägning och fotografering smidigt så snart var hon tillbaka där hon hör hemma






Dom följande 2 dygnen spenderade jag själv utan någon större aktivitet.
Dagen därpå så dök Robin upp och han satte sig i mitten av sjön där David hade suttit innan.
Sent samma kväll lyckades jag lura ännu en karp!
Denna gång en mindre fjällis på 5,60kg,
Den tog en 15mm OJ toppad med en fakemajs och en orange fakemaggot fiskad på botten över en koncentrerad mäskad plats av OJ bullar.


Nästa dag bestämde jag mig att fiska vidare ytterligare men nu skulle jag flytta för att vinden hade vänt!
Fick syn på 7 karpar som stod och solade i ytan på ett ställe i sjön så valet blev lätt!                                 
Kl 15.40 får äntligen Robin sin första karpkontakt för året men den lossnar efter en liten stund! Surt.. bara att kliva på det igen. Kämpa Robin!

David dök också upp och vi omringade nu dom 7 karparna men dom slank igenom våra mäskstråk...

Nästa pass blev det tillbaka till skantzsjön 2 dygn men ingen fisk där. Trögt!

Hem igen, duscha, rena kläder och så tillbaks för 2 dygn till i Mörtsjön men knappt någon aktivitet alls. Så sista veckan blev fisklös.



Kan nämnas också att vi tog 2 turer till Älvkarleby också för att komma ifrån lite..
Detta gav mig 1 lax på 8,7kg och en öring på 3,06kg





Robin fick sitt livs första lax vägandes 7,16kg!

Jag är nöjd med min semester och nu är det tillbaka till verkligheten som gäller..

Ill be back
/ Janne
FAT ADMIRERERS CARP CLUB

Inga kommentarer: