torsdag 22 maj 2014


Janne rapporterar!

OJ OJ OJ!

Torsdagen den 15/5 Så var det dax för den riktiga karppremiären (för i år) för min del. Valet föll på Mörtsjön och planen var att fiska tills torsdag - söndag (18/5).
Kommer till sjön vid 17-tiden och det är tomt på folk! Sydliga vindar och finväder fick mig att välja norra ändan av sjön.
Runt 18:30 är allt på plats, en lätt mäskning bestående av sl-boilies och lite partiklar, sen ut med spön/beten och jag körde 20mm SL wafters på samtliga.

 

 
12,9 grader i vattnet och 16,6 i luften.  

16/5 Fredag

En hel del ”sutarplask” har hörts under natten plus några rullningar men larmen var tysta. Det dyker upp ett par karpfiskare till runt sjön under dagen och vid tre-tiden vevar jag upp och tar båten ner till parkeringen för att hämta Classe som planerat att fiska ett dygn.
Classe har med sig en påse med grejer jag beställt ifrån butiken wild 'n free.  5 kilo SBM OJ boilies i 20mm och i påsen fanns även en burk med krokbeten på 15mm så nu blir det OJ all in resten av passet.

Jag mäskade under resten av passet en gång om dagen med ca kilot rejält utspritt på en sträcka av ca 25 meter (Sedan fiskar jag mina spön på mäskplatsen)
Kvällen flyter på och vi har det trevligt som vanligt, men sängen lockar och vi kryper in i varsitt bivvie.

17/5 Lördag

Morgon och vi har fortfarande inte haft någon kontakt med fisk men jag har hört en hel del rullningar i sjön, fler än ”sutarplask” denna natt,  Hett!
Efter att ha njutit en tidig morgon själv ett par timmar så kommer Classe sömndrucken ur tältet(som vanligt). Lite kaffe får han att piggna till och runt 10:15 så kommer ljudet som vi väntat på! Mitt ena spö står i en skön båge och när jag lyfter det så svarar det sååå härligt!
Fisken har virat in sig i en näckros och vi tar det säkra före det osäkra och kliver i båten.

 
Efter del korta tunga rusningar med mig sägandes ”släpp inte, släpp inte..” så håvar Classe galant min första karp för säsongen! Armarna och benen skakar under och efter fighten. Fan vad härligt! Det visar sig vara "kylie" som plockat upp en 15mm OJ toppad med en gul fakemaggot! Första gången jag fångar denna fisk och kan skriva in henne på 13kg blankt, hett!


Classe lämnar sjön mot eftermiddagen och jag är åter solo. Mot kväller känns det hetare än någonsin då det är bra aktivitet framför mig. En till karpfiskare har anlänt en bit ifrån mig och det visar sig vara numera Olle (numera kallad sutar-olle) som anlänt.
Runt 22 tiden så drar det iväg igen! Även denna gång går jag ut i båt för att efter en ganska kort fajt håva jag en spegel igen!

Denna är en fisk som jag fått en gång tidigare vid namn "Lisa" nu väger hon 11,88kg och är snart tillbaka i sjön efter ett par bilder som Olle assisterar mig med.
Bete: 20mm OJ toppad med fakemajs och 2st orangea fakemaggots. HETT!
 


18/5 (söndag)

Återigen bra aktivitet på natten och kl 06.00 väcks jag utav det bästa ljudet som finns, Ljudet från ett nappalarm!
Efter en väldigt snäll fight (misstänker sutare flera gånger) så dyker ännu en gammal bekant upp, känd som ”Ettan” (Andra gången vi ses).
Även denna fisk har plockat upp en OJ toppad med fakemaggot.

 
Vikten fastställs till 14,92kg. och de var dax att väcka olle!




14,92kg
Kommer att tänka på att jag förra året lyckades att fånga 3st i denna sjö totalt under säsongen med en topp på 9,94kg! HETT! Mot eftermiddagen dyker Anders "postis" upp och frågar om han kan ta platsen där Classe tidigare fiskade. Helt ok säger jag. Trevligt med sällskap! Bestämmer mig nu för att ta ut några semesterdagar, kan ju inte åka hem nu!

19/5 (måndag)


Blir väckt av "postis" vid 5-tiden, nu var det hans tur att fighta fisk! Efter en stund trixande så landar han en spegel på 9,26kg. HETT!





Runt 6 snåret är de min tur igen, VAD ÄR DETTA?
En av mina favoriter har nypt betet för 3e gången i detta vatten!
"Träsket" nu på 12,46kg! (Funderar nu om det har blivit någon form av Janne/karp reunion!?)



Efter sedvanlig rutin så sätter vi oss med en kopp kaffe å bara njuter. Bättre än så här kan det inte bli.. TRODDE JAG!
10:15 är det dax igen och nu får janne jobba!

Fisken gör direkt en rusning in under en massa gamla näkrosrötter som samlats på ytan. Ut i båten och börja följa linan, fisken är fri men linan är intrasslad både här och där men efter en stund med vatten upp till armbågarna så får jag loss linan och fisken är helt lös igen. i typ 3 sekunder sen ger den sig in under ett par stockar, jag försöker pressa med spötoppen nere i vattnet men ju mer jag trycker desto längre in under drar den. Efter en stunds krigande ler karpgudarna mot mig ännu en gång och snart har jag en fruktansvärt vacker varelse i håven! "Linjära tian" har sugit i en OJ/maggot combo igen och de är tredje gången jag får väga in den finingen! Snacka om reunion! Vikt:13,16kg ehhhh HETT!




Efter den dramatiken vevar jag upp resten av spöna för att fylla på matförådet. Väl i bilen så börjar regnet ösa ned. Åker in till marco (Wild ´n free) medans regnet får plåga "postis". Mycket trevligt snack i butiken (kan rekommenderas).
Är tillbaka torr och varm och lägger ut betena kl 14.00 Det har varit lungt i regnet som nu avtar mer och mer.



kl 18 har regnet upphört och tror ni inte att det smäller på en till för mig då!? Men nu fick mittenspöt vara med oxå.
Tema reunion fortsätter! Ett riktigt charmtroll har fattat tycke för en 20mm OJ även denna toppad med en fakemaggot! "svarta fjällisen” är det som ligger i håven och den fisken växer så det knakar! Tredje gången för mig även denna! 2012 vägde den strax under 5kg, 2013 vägde den 6,5kg och nu 2014 8,72kg! vilken fisk det är och kommer att bli!


20/5 Tisdagen

Aktiviteten har avtagit helt, kanske regnet kylde ner lite och vinden hade nu vänt till nord.
Avslutar fisket med ett leende på läpparna kl.15.00
6 karpar med en medelvikt på 12,35kg är inte illa för en gammal gubbe!
Kan påpeka att alla fiskar var i ypperlig kondition, dem verkar må bra i sjön.

Tusen tack till alla som medverkade och som jag träffade och alla glada tillrop och gratulationer, De värmde verkligen särskilt om man ser till min övriga situation (ni som vet)
Stora karpkramar till er!
Hälsningar Janne.

FAT ADMIRERERS CARP CLUB

1 kommentar:

Unknown sa...

Stort grattis gubbtjyv!