fredag 22 juli 2011

Pojken med karpbyxorna?! Och test av nytt bete.


Jag och Adde bestämde oss för att lägga två nätters fiske vid en av stockholms sjöar. Vi förmäskade med några kilo boilies och en hel del tigernuts mm fördelat på två tillfällen veckan innan fisket.


Efter att jag haft ett snack om beten med Gary som ligger bakom SBM (Swedish bait mechanics ) så kom vi fram till att köpa en laddning beten till klubben. Några säckar SL (shitty lobster) boilies vart det och även hookbaits, pop-ups och wafters etc.



SBM...



Nu skulle vi iaf njuta av semester sommar och naturen och försöka lura upp en eller två finingar.


Vi fiskade tisdag-onsdag dvs två nätter.


Första natten landar jag en spegel som vägs till 7.92kg efter en ganska skön fight.

Båtade ut betena ca 120-140 meter så det vart att fighta ifrån båt för att slippa få med sig en skog av sjögräs och näckrosor..

Bete: snowman, 20mm SL + 18mm SL pop-up som hade vart en sväng i SL dip/soak.




7.92kg


Resten av natten flyter förbi lugnt och stilla, dock indikerar Addes larm enstaka linebits och pill men det resulterar inte i något mer än så tyvärr.

Vi vevar in betena vid 11 snåret och låter swimet vila över dagen för att sedan lägga ut nya beten vid 9 på kvällen.


Strax efter att Adde fått ut sina beten så ser vi små knyckar i spötoppen och larmet ger ifrån sig något enstaka pip. Adde misstänker att en braxen tagit hans bete men inte riktigt orkar lyfta sänket så han hugger spöt och vevar in en förvånad sutare som nästan inte syntes i högen av sjögräs som föjde med.


Den hade försökt få i sig dubbla 20mm boiles, addes hemrullade.

Den som gapar efter mycket...

Ut med nytt bete och snart dax för sängen.


Nytt PS (personsämsta) på sutare? liten och söt iaf.



Vid ca 11 tiden drar det iväg igen på mina grejer. Fight ifrån båt igen och Adde håvar fint en rejält större spegel som strax vägs till 11 kilo blankt.

Bete: snowman 20mm SL + 20mm pop-up av annan tillverkare (Dynamitebaits)



11 kilo blankt!


En mycket glad karl med sin fjärde över 10kg iår


Ut med nytt bete igen med båten i mörkret och sedan tillbaka till sängen.


7 på morgonen händer det igen!

Några snabba pip i larmet och jag ser hur spöt står rejält böjt då jag fiskar med riktigt hård broms. GOTT!

Går denna gång ut i båten själv och åker ut för att lirka loss fisken som omgående gått fast bara någon meter ifrån min markör. Den sparkar sig loss när jag närmar mig och jag får en riktigt schysst fight runt och under båten, så jävla kul!

Håvar och glider sakta tillbaka med en fin spegel som på land vägs till 7.74kg

Bete: singel 24mm SL boilie


7.74kg


Samtliga beten fiskades med små pvabags fyllda med krossade och halverade sl bullar. Tunga sänken (gjutna av Janne) och longshank och widegap krokar i stl 4 var det som levererade.

3 karpar första passet med SL känns lovande. Skönt att jag har många kilo till i frysen!


Tyvärr blev Adde utan karp denna gång men det går fler tåg...



För min del känns det nästan overkligt att säsongen hittills gått så bra för mig då jag förra året blankade mest hela jävla tiden! Men jag är djupt tacksam!

F.A.C.C. levererar!



Taaaaaajta liiiiinor!

/Classe

Fat Admirerers Carp Club


Inga kommentarer: