tisdag 28 maj 2013

Janne rapporterar!

Jag gjorde min andra sittning för säsongen mellan den 25-28 maj.
Laddade upp ordentligt med SBM SL2 boilies, tigernötter, stora vita bönor och kidneybönor plus olika pellets!
Väl på plats så visade sig att jag var ensam vid sjön och väder och vind fick mig återigen att välja norra änden av sjön.
får ut betena vid två tiden på eftermiddagen och redan efter 2min har jag fisk inne på platsen, hela eftermiddagen knycker det och piper i spöna och jag misstänker att jag har sutare inne på platsen som äter upp mitt mäsk!

vid 20.00 lägger jag ut nya beten för natten och innan jag kryper till kojs så har jag fisk som äter vid ett av mina spön (det inre) så det kokar om det och jag misstänker sutare nu med.

02.50 så vaknar jag av att ett larm som skriker och en stund senare har jag en mindre spegel på 6,42kg liggandes i håven!
Den tog en 20mm SL2 bulle toppad med en liten rosa SBM "topper". Nu känns det som säsongen är igång på riktigt!
Jag säckar fisken och kryper till kojs igen.

05.10 är det dags igen! Denna gång innerspöt, men det är ingen sutare som jag anat utan en av sjöns mindre men jävligt fina fjällisar som tagit en enkel 20mm SL2 bulle!
6,5kg väger tjockisen in på :)
Tur att man har 2håvar då jag nu får "säcka" fjällisen i håven och ringer sedan Classe som är snäll nog att komma förbi innan jobbet för att hjälpa mig med fotografering.



HÄRLIGT!


När prylarna återigen är ute så får jag under dagen 1 sutare runt 2kg som tog en orange 15mm OJ pop-up.
Får även 2 fina mörtar på +400gr. Den ena på en 15mm OJ pop-up och den andra på en vit 15mm squid pop-up.

Nästkommande natt och dagen därpå var heeelt livlös!
och eftersom vinden vänt så bestämmer jag mig för att flytta ner till södra delen av sjön!
Min flickvän dyker upp för att vara med sista natten. Väl nere i södra änden så visade sig att en karpfiskare till har anslutit.
(Var som mest 3st i hela sjön!) Han fiskar naturligtvis där jag hade hoppats att få sitta!
Slår mig ner i swimet bredvid och pratar lite med den trevlige karpmetaren vars namn jag aldrig lyckades uppfatta (Administratör Classe bryter här in och säger att det var Anders alias Postis)  Han frågar mig hur jag brukar fiska platsen och jag delar med mig av mina erfarenheter så gott jag kan. Särskilt en plats pekar jag ut och säger "Du måste ha ett bete där "

Vid 20-tiden båtar jag återigen ut mina spön.
Hinner knappt iland förrän ett larm signalerar napp, lyfter spöt men ingen där!
Ut i båten igen och kör ut betet
 till samma plats.
På väg in så nappar det på nästa spö,  Lizen (som min käresta heter) säger med gäll röst -Va vad skall jag göra!! - Lyft spöt skriker jag tillbaka.
Det hela slutar väl och Lizen fångar sin första sutare på bolt-rig. Vikt 2,42kg. Bete är en 20mm SL2 denna gång toppad med en 15mm banana nutcrunch pop-up!

Sedan händer det inte så mycket mer den kvällen/natten.
kl 6 på morgonen därefter så fångar dock grannen en liten rar spegel på prick 5kg.Var??
Jo då, där jag sa att han skulle lägga ett bete!

Nu planerar jag en vilohelg med möjligen lite sarvfiske innan jag hoppas att jag är tillbaka i karpsvängen igen.

Till dess, skitfiske på er därute!

Karphälsningar
Janne
FAT ADMIRERERS CARP CLUB

Inga kommentarer: