lördag 17 augusti 2013

Janne rapporterar

 
I vanliga fall brukar jag köra några längre semesterpass men i år så har det blivit lite mindre av det på grund av bland annat husmålning.
 
Några pass blev det i alla fall
Semestern började med 6st bompass utan någon vidare aktivitet innan jag bestämde mig för att åka till Mörtis för ett daxpass den 30 juli.

Kom dit tidigt på morgonen och efter att gått omkring och spanat efter ätande karp så såg jag en rullning på ett ställe. Stannade och tittade en stund och mycket riktigt såg det ut som att fisken gick och åt.
Kastade ut 2 beten, ett bredvid bubblet och ett ca:10 ut längs en kant.
Satte mig ned för en kopp kaffe och var beredd på att få vänta men redan efter 30 min så hade fisken därute tagit mitt bete bestående av en 20mm SL
 toppad med en CC Moore Odyssey xxx 15mm.
Lyfter spöt högt och ser snart att det är en spegel som tagit min rigg.
Naturligtvis så går den fast i yttre linan, får syn på en jolle som ligger i närheten och hoppar i båten med håv och spö, är den kvar?
Jodå när jag närmar mig så känner jag gungningarna samtidigt  som virvlarna avslöjar var fisken är. Efter en del trasslande med den andra linan så är fisken fri och snart har jag den i håven.
Visar sig att det är en av kändisfiskarna i  sjön som jag lurat nämligen "Plupp" på 9.94kg!
Nu infinner sig nästa problem, Inga åror!?
Men med håven i ena handen och den andra handen som paddel tar jag mig långsamt tillbaka till land.
Denna fisk var väääldig viktig för mitt självförtroende och så är jag glad att jag kan pricka av plupp från min "target list".
 
9.94kg  Happy days!
 
 
Lite senare under dagen tappade jag även en fisk på samma spot efter att jag letat lite över allt i sjön efter ätande fisk.

Det blev ett till dagspass innan semestern var över då samma sjö besöktes igen den 9 Augusti.
Mycket fisk i samma ända av sjön som sist men nu satt David Edling på platsen  och han hade lyckats bra med att fånga 3st kända speglar (Ärret, Kyilie samt plupp!).
Själv provade jag en del swim som jag ej testat förut men utan resultat.

Mot eftermiddagen satte jag mig ovanför David och hade i alla fall 2st runs men som inte resulterade i något.

Nu är semestern över men fisket fortsätter och det blir nog en längre sittning nästa gång!

 Heiiipåre
/ Janne
FAT ADMIRERERS CARP CLUB


 
 
 

 

 

Inga kommentarer: