torsdag 17 juli 2014


Classe rapporterar ifrån första semesterpasset!

Min kära sambo Madeleine skulle åka iväg till Kroatien med sina föräldrar på torsdagen den 10juli och vara där i en vecka och jag har semester så jag packade såklart bilen och drog iväg för minst 3 nätters fiske i favoritvattnet, "Mörtis".

När jag anländer till sjön så ser jag inga andra karpdårar och jag tänker att nu kan jag fiska precis var jag vill. Går direkt en sväng och spanar efter fisk och får snabbt syn på flera stycken som står strax under ytan och solar sig och såg lagom slöa ut i den tryckande värmen.

Tjena!
Nu vart valet ganska lätt och jag valde att fiska i den delen av sjön där jag sett karparna.
Jag hade ganska mycket packning med mig med en kylväska full med mat osv så elmotor och båt kom till användning, jag kan ju inte släpa en massa prylar jag har semester!

Får allt på plats och snart är det middagsdags och sen blir de snart kväll och jag ser inte någon direkt aktivitet i sjön men sen var det också väldigt varmt.
 
Jag får sova ganska ostört men tidigt på morgonen (11 Juli) så väcks jag av några enstaka toner från mittenspöts larm! jag ser att spöt bugar och kutar de få stegen fram till spöna och snart fightar jag en fisk som inte känns så stor men som ger en bra match ändå.
Snart håvar jag en mindre men mkt fin fjällis och jag kände mig riktigt jäkla nöjd med att ha landat fisk första morgonen, nu skulle jag lite mer avslappnat kunna kriga vidare med starkt självförtroende! En SL2 pop-up fiskad hinged rig style gjorde jobbet.

Jag är som sagt själv vid sjön så kameran åker upp på stativ och jag tar bilder med hjälp av fjärrkontroll för första gången.
Fjällisen väger in på 4.72kg och är med andra ord en av sjöns minsta fiskar men en karp är en karp och efter att ha släppt tillbaka fisken så log jag medans jag kokade morgonkaffe.
 



Morgonen/förmiddagen bjuder inte på något mer och mitt på dagen så drar jag iväg till Wild & Free en sväng för att snacka karp och kika på prylar. 
En pizza vart det också och sen var de tillbaka till sjön igen.

Även denna eftermiddag ser jag fisk stå och sola i samma område som dagen innan så jag beslutar mig för att fiska denna ände av sjön en natt till.

Framåt kvällen dyker Jack upp och vi snackar skit en stund och han säger att han skall fiska en natt och sätter sig sedan en bit bort i sjön.

Kvällen, natten och morgonen som följer är helt död på fiskefronten och efter att ha käkat frukost och druckit ett par muggar java så beslutar jag mig för att något måste göras och efter lite mer funderande så packar jag ner alla prylar i båten och åker till andra änden av sjön.
Jag tror stenhårt på att följa sina känslor angående om man är på rätt eller fel plats och hoppades att ännu en gång få rätt i detta då jag nu skulle fiska minst en natt i andra änden av sjön.

Under eftermiddagen dyker ett par karpdårar till upp och dem skall båda fiska en natt. En av dem var Buster och jag säger åt honom att jag skall dra iväg en stund och att han väl kan hålla ett öga på mina grejer.

Åker sedan en snabb sväng för att fylla på vattendunken och hämta mer beten då jag mäskat ut de sista av de 2-3kg jag hade med mig.

Väl tillbaka så mäskar jag ut mer beten (SL2 Bullar) och får ut mina riggar på platser jag har bra förtroende för.
Ganska omgående så får jag upprepade gånger singelpip i larmen och börjar ana att det kan bli sutarrally...
Jodå snart har jag landat ett par och även bränt ett par sutare som klivit av/eller inte fastnat innan jag greppat spöt.
sutare, sutare, sutare.


Det lugnar snart ner sig och då passar jag på att skjuta ut lite mer bullar med slangbellan innan det är dags för sängen.

Under natten får jag enstaka pip i larmen men får sova ganska bra fram till 4 snåret för då skriker recivern några snabba toner och jag ser att ena spöt bugar! Fan det är säkert sutare igen tänker jag nyvaket och pumpar in fisken ett par meter och den kommer med snällt men sen verkar den inse vad som händer och i samma sekund förstår jag att det är rätt art denna gång!
Nu följer en ganska tuff match genom näckrosbälten osv men snart håvar jag en fet spegelkarp! YES ropar jag till och får snabbt ner karpen i retainerslingen så den kan vila upp sig i vattnet medans jag stövlar iväg och väcker Buster för att be om fotohjälp.
Han ställer såklart upp och vi tar en serie bilder på fisken som väger in på 13,68 tunga kilon! En enkel 20mm SL2 wafter hade återigen levererat fisk för mig i denna sjö. 

13.68kg!
 
 

Jag sms:ar Janne och berättar att jag fångat och till min förvåning ringer han direkt upp mig då han trots den tidiga timmen var uppe och han säger direkt att det av min beskrivning att döma måste vara fisken som illafall tidigare gått under namnet "linjära tian" (den fisken fångade Janne tidigare i våras vilket finns beskrivet här på bloggen). 
Riktigt kul att få bocka av en till fisk ifrån listan över kända individer i sjön. Gotta catch ´em all!

Efter att den fått simma hem till sitt rätta element så fixar jag en ny rig som jag kastar ut på samma ställe men mitt mittenspö plockar jag bort då karpen simmade in i den linan under fighten.
Sen skjuter jag ut lite mer bullar och tänker att två spön räcker och återvände till sängen för att försöka få någon timmes sömn till.

Bara ett par timmar senare är det dags igen!
Några pip (det blir inte många när man kör med hård broms)
och snabbt på spöt. Nu följer den sjukaste fight jag någonsin upplevt och jag är tvungen att gå ut i båten för att ha en chans att stoppa fisken som verkligen var överallt! Den siktade på varenda buske/stock/vass och näckrosbälte och det sprutade grönsaker ur sjön medans jag bara höll emot så hårt jag vågade och försökte trötta ut fisken. Tillslut efter att ha utbrustit "snälla kom till pappa nu" så får jag äntligen håvnätet runt fisken och utan att tänka skriker jag bara rakt ut av glädje. vilken jävla rush, jag darrade i både ben och händer när jag med fisken i håven styrde tillbaka mot land.
Jag har hört storys om hur vild en fisk vid namn Max är och jag misstänkte redan innan håvning att detta kunde vara den fisken.

Så fort jag har ena foten i land plockar jag upp mobilen och ringer och på så vis väcker Buster för andra gången denna morgon för att be om fotohjälp. ungefär samma sekund som jag lagt ner telefonen så hör jag Janne bakom ryggen, vi hade lite tidigare pratat i telefon och han hade sagt att han skulle komma för att fiska ett dygn och han sa att när han klivit ur bilen hade han sett hur jag krånglade omkring i båt och hade då förstått att det var fisk på g!

Janne konstaterar också att det måste vara Max jag fångat. Upp med slingen på vågen som visar 12.10kg och jag är bra jäkla nöjd och efter fotosession så simmar max ut ungefär samma sekund som jag drar ner dragkedjan på slingen. Shit vilken fisk. Mad Max!
Även denna fisk föll för en SL2 wafter!  

12.10kg krigare!
 



Jag kom nu ihåg en diskussion jag hade med Jack dagen innan
angående vilka fiskar i sjön jag helst ville fånga och ett av få namn jag direkt sa till honom var Max!

Nu vart det frukost och sen beslöt jag mig för att det verkade i de närmaste korkat att åka hem nu så en natt till fick det bli så runt lunchtid drog jag återigen iväg en repa och köpte mer mat och hämtade mera bete!

Framåt kvällen dyker Marc upp och frågar om han kan fiska swimet närmst mig och jag sa att de bara låter trevligt.
Kvällen bjuder på skitsnack och några folköl och en del lekande med Marcs hund men på fiskefronten är det dött.

Även natten och morgonen är helt död och vi kan på förmiddagen konstatera att 4 man fiskade sjön denna natt men ingen fisk krokades.

lite senare åker jag hem trött och lagom skitig efter 4 nätter i skogen men jäklar så nöjd!


Gotta catch ´em all!

//Classe
FAT ADMIRERERS CARP CLUB

 

Inga kommentarer: