lördag 23 augusti 2014

Janne rapporterar:
Semestersammanfattning

Jag började semestern med att fiska ensam 3 dygn i mortis vilket endast gav en sutare på 3040gram.


Bestämde sedan att med Robin+familj att åka en sväng till Skantzsjön och onsdag den 9/7 bokade vi.
Hann dock med en till natt i mörtis den 8:e men det gav ingenting

Så den 9-11 juli fiskade vi i skantzsjön. En fruktansvärd värme blev ledordet för denna tripp. Det vart mest bad med ungarna
hela dagarna och fiske kväll-morgon..
Resultat:1 gäng Braxnar. Trevligt var det iaf!


Den 13:e är jag tillbaka i mörtsjön för ett dygn men återigen är det blankning som gäller.
Det blir till att åka hem och ladda om batterierna!


18:e är jag tillbaka återigen. Sedan sist så har det suttit fiskande folk i norra änden av sjön i princip varje dygn utan resultat
vilket får mig att välja södra änden.

Redan nästa morgon får jag äntligen fisk! En liten spegel på 3,9kg lurades av en 18mm sl2 toppad med en fake maggot i flouro färg .


Sedan följer ett lungt dygn fiskemässigt men med en hel del
badande folk, hundar och både en och annan amatörfiskare/spinnfiskare.
Sista natten bestämmer jag mig för att köra enkelt och kör 18mm SL2 bottenbete på varje spö och mäskar sparsamt med
sl2 + tigernötter och ber en stilla bön till karpgudarna innan jag kryper till kojs.

04.30 väcks jag av en sutare som nypt boilien på vänsterspöt.
Runt 06:00 är det dax igen för ännu en sutare, nu på mittenspöt.
Nu blev det svårt att sova som den morgonmänniska som jag är..
Börjar lite lätt att plocka ihop med en del kaffepauser och vid 9-tiden så ser jag i ögonvrån hur högerspöt börjar böja sig ordentligt!
lyfter spöt och en tung rusning svara rätt in mot en sjunken bryggkonstruktion som ligger på botten..
Ut i båten samtidigt som en familj (turister?) har stannat och undrar vad jag sysslar med.
Linan är tvärstum och mina förhoppningar att fisken är kvar är små. Väl framme ser jag att linan går under en av brädorna på den
gamla bryggan/plankan/stocken! Ner med spöt och pressar på och då kommer tung rusning, DEN ÄR KVAR! Hur gör du nu Janne?
Tar bort håvnätet ifrån skaftet och lyckas få upp linan  på andra sidan av brädan/stocken och nu kommer nästa rusning!
jag är ca en halmeter från "det blå" ( En sedimenteringsbassäng som skall rena tillströmmande dagvatten innan det blandas med sjöns vatten)
En stor rullning visar nu var fisken är, 10m INNANFÖR det blå!!? Nu börjar en dragkamp som jag sent skall glömma,
en ilsk fisk i ena änden och jag hållandes linan mellan mina fingrar i andra änden påhejad av familjen som står på en brygga i närheten och ropar "big fish,big fish". Publiken växer när det även stannat en engelsk kvinna som är nyfiken hon med.
En lång stund brottas vi och jag får in några meter men förlorar dem snart igen! Det börjar brännas i fingrarna, kan det vara fightern  "Max"? funderar jag (fisken som Classe fångade för mindre än en vecka sedan)
Sakta sakta börjar fisken bli trött och jag vinner mer och mer lina och helt plötsligt får jag se en bred karprygg komma ut från "det blå"
Nu stiger pulsen mer när jag inser att håven inte är ihopsatt! Sätter linan mellan knäet och relingen medans jag pillar ihop håven och det hela går bra och snart kan jag håva en stor bred spegel!
Skriker ut min lycka medans pappan på bryggan ropar "big pike, big pike?"
Tittar ner i håven och ser att det är "Ettan" som jag nu fångat för tredje gången (andra i år!).
Turistfolket häpnar när jag stolt visar upp min fångst.
Säckar fisken och ringer Olle som jag vet är i närheten och inom 10 min är han på plats för fotografering och vägning. Vikten fastställdes till 14,52kg.
Vilken fight,vilken fisk!!


Det blev en simtur med skönheten med innan jag lät det glida iväg bort i det mörka vattnet. MÄKTIGT!
Efter det var det ganska lätt att avsluta och åka hem med ett leende på läpparna!
 
Avslutade semestern med en 4 dygns sittning i samma sjö men det enda spännande so hände var att en karp var fram och synade mitt bete under lite stalkingfiske.
 
Är nöjd med min säsong hittills så semesterresultatet är jag tillfreds med. Det var ju oftast odrägligt varmt så att få fisk var ju excellent!
På de igen!
 
See ya!

/Janne
FAT ADMIRERERS CARP CLUB
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: