tisdag 15 juli 2014

Robin drog nytt PB!




Jag var ledig på fredagen 27 juni och gumman jobbade natt och ett väderomslag till det sämre var på ingång, vad göra?
Packade grejerna nu skulle mortis få besök av karln själv!

Svängde förbi Wild & free och köpte lite boilies  och sa tjena till grabbarna och for sen som en avlöning mot sjön i hopp om att det skulle vara ledigt i södra änden och det var det!
Ahh nu kan jag ta det lugnt och planera mina steg i lugn och ro, upp med tält, säng, tackla spön och allt sånt där. Sen tar jag en sväng till andra änden av viken och ser mycket aktivitet och ätande fisk så jag mäskar hela kanten med boilies och pellets.
Utlägg klart, middag uppäten och paltkoman är i sin pik. Det är varmt och fuktigt i luften och jag bara njuter tills mörkret är här för att sedan krypa ned i sovsäcken och lyssna till toner av techno och tonårsbröl från en hemmafest i närheten men genast försvinner jag in i karparnas drömvärld.

Jag vaknar inte av nåt frenetiskt tjutande larm utan av fågelkvitter och de lokala änderna som verkar ha morgonmöte precis utanför mitt tält.
Upp och hoppa, armarna ut och sträck.
Tittar på spöna suckar och säger till änderna att det blir nog ingen karp. Tittar på spöna igen men vänta nu ena spöt böjer sig stadigt, Piiiiiip pip pip piiiiiiiiiiiip!!!!!!!!
Jag greppar spöt med stadig hand och känner en tung varelse i andra änden! Jag får in den en bit och sedan vänder den ut igen, så håller det på några gånger och jag har inget att säga till om! Mjölksyran är ett faktum inpå kort-lina men fisken har inte brutit ytan än och simmar nu sick-sack för att försöka komma undan men blir också tillslut trött och jag håvar min största karp någonsin!
Efter att en smärre chock släpper så får jag förstånd nog att ringa Classe och ber han komma hit och hjälpa mig med foto/vägning och snäll som han är ställer han självklart upp! Den stora besten får vila upp sig i säcken den korta stunden tills Classe med tjej dyker upp!
Det ända jag tänkte under tiden var att detta nog kunde vara "Musse" som jag fick 2011 på 15kg blankt men då mycket smalare,. Men jag vågade inte tro eller säga något ännu.
Classe kom och han konfirmerade att det var Musse och det innebär storfisk!
Hon tynger vågen till 16,28 kg och ett nytt PB är dagens sanning!
Denna gång föll hon för en 20mm SL2 toppad med en Skwidz pop-up.
Efter fotosession så simmar Musse tillbaka illa kvickt och vi hinner knappt säga adjö.






Denna gigant och speciella individ som är som ingen annan karp. Tack Musse!

Knakande spön!

// Robin
FAT ADMIRERERS CARP CLUB

Inga kommentarer: